Brandstofprijzen opbouw, hoe komt de prijs tot stand?

Bij de beninzepomp betaal je voor je brandstof, dat vinden we normaal bij het kopen van een product. Weet jij hoe de prijzen tot standkomen van de verschillende brandstoffen? Waarom is de prijs per liter soms per dag verschillend? Waar hangt dit vanaf en waaruit zijn de prijzen opgebouwd? Allemaal valide vragen waarop wij graag het antwoord willen geven.


Prijsopbouw brandstof, wat zit er in?

afbeelding pompDe prijs van bezine, diesel en LPG wordt opgebouwd uit verschillende onderdelen. Als eerste komt hier natuurlijk de grondstofprijs van een vat ruwe olie bij kijken. Zonder deze grondstof is er namelijk helemaal geen brandstof. Alleen met de grondstof is de prijs nog niet bepaald. Er zijn meedere onderdelen die te maken hebben met de prijs aan de verschillende pompstations in Nederland. De ruwe olie zal namelijk nog verwerkt moeten worden door een brandstof raffinaderij. In dat proces wordt de grondstof verwerkt tot de brandstof. Dat gebeurd natuurlijk niet gratis en wordt dus verrekend in de prijs per liter.
De overheid is ook een vast onderdeel in het bepalen van de brandstofprijzen. In Nederland heft de overheid namelijk accijns, de benzineaccijns. Deze benzineaccijns worden ook geheven op diesel en lpg in tegenstelling tot de naam van deze accijns. Accijns zijn indirecte belastingen die op bepaalde goederen door de overheid worden geheven. In Nederland worden accijns geheven op alcoholische dranken, frisdranken, tabak en dus brandstoffen. Benzineaccijns worden geheven per liter (benzine en diesel) of kilogram (LPG) en dus per hoeveelheid van het product. Per jaar worden door de overheid (de Belanstingdienst) de accijns bepaald. Voor een actueel overzicht van de geldende tarieven kun je kijken op de website van de Belastingdienst, klik hier voor het overzicht.
Naast accijns is brandstof natuurlijk ook btw belast. De btw op de brandstoffen is op dit moment 21 procent, dit komt dus ook nog op de prijs en gaat ook naar de overheid. Naast deze onderdelen zal ook de pomphouder nog wat over moeten houden aan de verkoop van de brandstoffen. Daar komt de marge op de prijs per liter, zeg maar het verdienmodel voor de pomphouder. Hiermee kan de pomphouder het tankstion in stand houden en kunnen jij en ik dus tanken.